Hantera patientenkäter
Verktyget Hantera patientenkäter är till för att din enhet ska ha koll på patientenkäterna för era patienter. Du hittar det under Verktyg för registrerare.
Om patientens föräldrar har aktiverat ett konto för barnet på 1177 sköts mycket automatiskt. Uppmaning att besvara den preoperativa patientenkäten går ut via 1177 samma kväll som en uppstartsregistrering görs. Uppmaning att besvara den postoperativa patientenkäten skickas ut när det är dags, påminnelse går ut vid lämplig tidpunkt och svar går direkt in i databasen.
När föräldrar inte har aktiverat 1177 för sitt barn före operationen ska en enkät besvaras på papper före operationen och sedan matas in i databasen.
För de patienter som inte har 1177 aktiverat efter operationen måste din enhet skicka ut pappersenkät med post efter operationen.
- Välj listan Dags för åtgärd för att se vilka patienter du ska skicka brev till.
- Klicka på raden för en patient (men obs inte på personnumret).
- Klicka på knappen Hämta adress. Nu får du fram den adress som patienten är folkbokförd på.
- Skriv adressen på ett kuvert. Lägg i en pappersenkät och ett svarskuvert.
- Klicka på knappen Flytta till Utskick gjort manuellt. OBS, det är viktigt att man gör detta annars kan man inte se vilka patienter som fått enkäter.
För att få veta vilka patienter som behöver påminnelser tar du fram listan Dags att skicka första påminnelse. Gör på motsvarande sätt som när du skickade första brevet. När du är klar klicka Flytta till Första påminnelse skickad.
De ifyllda pappersenkäter som föräldrar skickar in går till din klinik. När ni har matat in svaren i registret kommer ärendet att försvinna från aktuell lista.
Du kan sortera raderna för enkätärendena i fallande eller stigande ordning genom att klicka på rubriken överst i varje kolumn.
Om du vet att en patient eller vårdnadshavare inte vill eller kan svara på enkäter kan du klicka på knappen Patienten ska inte ha enkäter. Fyll i dialogrutan som kommer upp. Då kommer patienten aldrig att få enkäter från just det här registret.
Om en patient eller vårdnadshavare inte kan eller vill svara på en specifik enkät kan du flytta patienten till listan Inhämtning av enkätsvaret avbruten. Det gör du genom att markera raden för en patient och klicka på knappen Ändra. Sedan väljer du listan Inhämtning av enkätsvaret avbruten. Med det här alternativet kan patienten få framtida enkäter.
Instruktioner